Pages

seni itu ...




mural sekolah

aku dan mural
kena buat mural sekolah... mural ini dilukis di bahagian depan blok A.... masuk je dari pintu gerbang dah nampak mural ni.. konsep 1 malaysia...
murid didahulukan kejayaan diutamakan. Nasib baik le ada yang ringan tulang untuk membantu....sekurang-kurangnya adalah meriah sikit. tak de la buat sorang-sorang. tapi bila bab bancuhan warna + campuran , diorang kena tunggu le... aku kena bancuh .. ituyang membuatkan mural ni lambat siap sebab banyak bancuhan warna memerlukan teknik ton warna... kena guna cat yang sesuai....sebaik-baiknya cat akrilik... tidak digalakkan menggunakan cat pelaka kerana ketahanan dan mudah pudar apabila keadaan cuaca yang tidak mengizinkan (outdoor).







masih belum siap lagi...

5 comments:

  1. seronok tgk org wat mural skola...
    bukan ape...
    mwarna dlm size yg bsr...
    bkn sng 2...

    ReplyDelete
  2. mcm mana klu dinding utk mural jenis simen yg berkerutu tu?
    Mksudnye bukan jenis licin.

    nk start lukis pon susah, sbb nnt garisan akan lari-lari

    klu xsilap warna kena pekat sbb nk sruh wrna msuk bhgian x rata.

    cuba cikgu explain sket

    ReplyDelete
  3. memang saya ada alamai situasi mcm tu... permukaan agak mggerutu.. pastikan ruang garisan @ pertemuan warna hendaklah di sapu dgn gum simen terlebih dahulu. hnya pd line shj. kerja ni kena sabar sikit le..renyah tp puas. warna bancuhan sederhana. tidak terlalu pekat dan cair. istilahnya kena masak dulu- istilah yg saya blajor kat mpik dulu. gunakan gunting utk trim berus yg terkeluar utk kemasan.

    ReplyDelete
  4. Memang lawa..cantik dan menarik..suka tgk =)

    ReplyDelete
  5. nak tahan...kena guna cat akrilik jenama sissons...cantik dan tahan lama tp mahai le sikit. teknik kena betul. guna 3 warna asas dan hitan serta putih je...yg lain kena buat bancuhan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...